Sunday, July 15, 2007

Pengantin baru





Pelamin - tempat bersanding

berbadan kecil bukan halangan yam untuk menikah,dengan wajahnya yang manis ramai lelaki yang suka akan dia.
seminggu lalu dia baru aja melangsungkan pernikahannya.
hari ni jam 2 petang dia mulai masuk kerja seperti biasa.
''hi bang apa kabar?'' tanya yam ke gue
''kabar baik" jawab ku ringkas
''hepi nampak"kataku
'' pengantin baru katakan'' ina kawan yam mencelah.
setelah punch card kami mulai bekerja.
'' yam bagaimana malam pertamanya?'' tanyaku nakal
''nak tahu hal orang je'' jawab yam malu
''makanya cepat kahwin, menyesal tahu tak kahwin awal'' yam bagi alasan.
''pandai kamu''jawab gue
setelah kemas bekerja dan tak lama selepas itu
tetiba hanphone yam berbunyi,. yam angkat dan jawab pangillan
''siapa yam. suaminya, tak cukup ker semalam?'' tanyaku usil.
yam menganggukan kepala mengiyakan nya.
setelah menerima panggilan dari suaminya
wajah yam berubah tak lagi ceria nampak ada yang di pikirkan dalam benaknya.
''kenapa yam kok sedih?'' tanyaku
yam diam tak menjawab.
senyap seketika tak ada yang berani cakap.
''semua lelaki macam tu ker bang?''tanya yam memecah kesunyian
''macam itu macam mana yam?''tanya gue tak faham.
''tu hah suami saya baru jer kawin tak kan nak menikah lagi seorang!''yam menjelaskan
''menikah lagi!!??'' semua terkejut.
"yang betul yam?"tanya ina
yam angguk kepala
''dah lah sabar jer mungkin dia main main kot"ina bagi sokongan yam.
''yam semua lelaki memang buaya dan perempuan adalah lubang buayanya'' gue berseloroh melampau.
nasib baik yam tak faham.

No comments: